ROZHOVOR: 

 ADAM JOURA 

Adam Joura: Přišel jsem rovnat. A ne jen silnice

Do boje o post hejtmana vyrazil jako nezávislý kandidát za Starosty pro Vysočinu (kandidátka číslo 65) devětatřicetiletý Adam Joura s bohatým životopisem. Má už za sebou úspěchy jak z byznysu, tak státní správy, a teď se chystá posunout i směřování našeho kraje.

Jak se máte?

Vlastně dost hekticky. V polovině srpna jsme se Starosty pro Vysočinu zahájili kampaň a v rámci ní sjeli tři vysočinské řeky. Teď už se snažíme být každý den na jiném místě kraje, ukazovat lidem, co máme v našem podrobném programu projektů pro ně připraveno, a dál zjišťovat, jak můžeme co nejvíce pomoct. K tomu mám stále odpovědnost za rodinnou firmu a snažím se při tom všem být aspoň trochu i táta. Popravdě se tak teď moc nevyspím. Ale pokud dostanu důvěru lidí, počítám s plným nasazením i nadále, jen firma už nebude moje starost, a budu se plně soustředit na řízení kraje a tvrdá jednání v jeho prospěch.

 

V podnikání se vám daří, proč jste se vůbec rozhodl kandidovat na hejtmana?

Vlastně to ani nebyl můj nápad. Jednoho dne se mi ozvali starostové několika měst na Vysočině, kteří znali můj přístup k práci, názory a chuť zlepšovat své okolí, že by si mě jako hejtmana uměli představit. Svou roli v tom asi sehrála i moje dlouhodobá snaha upozorňovat na problémy okrajových částí Vysočiny.

Chvíli jsem vzdoroval, ale nakonec jsem to vzal jako výzvu. Rozhodně jsem se nikam necpal a být hejtmanem pro mě není žádná osobní meta. Mým cílem je svými zkušenostmi a energií kraj posunout o něco dál. Myslím, že je mou velkou výhodou, že jsem nezávislým kandidátem a že fungování kraje ze svých předchozích pracovních zkušeností moc dobře znám, ale zároveň přijdu zvenčí.

 

Máte pravdu, že váš životopis je opravdu bohatý. Pracoval jste v nadnárodních společnostech, působil jste jako ředitel státní agentury CzechInvest na Vysočině, řídil jste investice ve Žďáru a teď úspěšně podnikáte…

Z každé pracovní pozice jsem si něco odnesl. Například náplní práce ředitele CzechInvestu bylo mapovat celý kraj, abychom nasměrovali investory tam, kde jejich projekty pomohou. Objezdil jsem ho křížem krážem a setkával jsem se s lidmi ze všech koutů Vysočiny. Tuhle lokální znalost místních poměrů, a tedy i potřebných projektů, které mohu od prvního dne v roli hejtmana realizovat, myslím si, nikdo jiný nemá.

Už jste zmínil, že část kampaně máte na vodě. Viděli jsme na vašem Facebooku a Instagramu fotky a videa a vypadá to moc hezky.

Jsem rád, že to zmiňujete. Kdekoliv jsem řekl, že chceme jezdit po řekách na Vysočině, začali si všichni ťukat na čelo, že to nejde. Pro nás ale není nic nemožné. A takhle přistupujeme i k politice.

Vodáci na Vysočině většinou nasednou do lodí a po pár kilometrech kraj opouští, to bychom rádi změnili a ani by to nestálo tolik peněz. Ale není to jen o propagaci našich řek. Na březích městeček vždycky zastavujeme, nafoukneme skákací hrad a balónky s héliem, nachystáme naše medy od kolegy včelaře Pavla Hájka a volební pivo, které jsme si nechali uvařit v Chotěboři, a bavíme se s lidmi o tom, jak Vysočinu zlepšujeme a chceme dál zlepšovat.

Proč by lidé měli volit kandidátku číslo 65, tedy Starosty pro Vysočinu?

Protože je to kandidátka plná srdcařů, kterým jde skutečně o to dělat Vysočinu dobrým místem pro život. A dnes a denně to dokazují svou prací. Máme mezi sebou spoustu úspěšných starostek a starostů, kteří ví, co jednotlivá města a obce potřebují, a za kterými jsou vidět konkrétní projekty. Mimo jiné výherce soutěží Nejlepší starosta Kraje Vysočina za posledních osm let.

Kromě nich na kandidátce Starostů pro Vysočinu najdete také řadu dalších odborníků a osobností, které znáte – architekty, stavaře, vedoucí sociálních služeb, umělce a pedagogy, právníky, lesáky a zootechniky, ekonomy, hasiče, ajťáky, provozovatele zdravotního střediska a další lidi, kteří jsou úspěšní ve svých oborech, a kteří se politice věnují převážně ve svém volném čase, protože to berou jako službu společnosti, ne cestu k osobnímu prospěchu. A navíc máme velmi konkrétní program se stovkami projektů po celém kraji, který budeme naplňovat od prvního dne.

Co tedy podle vás lidé na Vysočině potřebují?

Kvalitní a bezpečné silnice, dostupnou zdravotní péči, čistou přírodu a opět zelené lesy. A také dostatek možností pro volnočasové aktivity.

Nejdůležitějším tématem je pro nás doprava. Proto zajistíme lidem na Vysočině bezpečné a důstojné silnice, které jsou dostatečně široké, aby se pohodlně vyhnuly i dva kamiony. Zároveň je budeme také mnohem intenzivněji rovnat, což zvyšuje bezpečnost provozu, zatraktivňuje region pro investory, šetří čas našim lidem na cestách a zmírňuje dopady na životní prostředí. Argument složité majetkoprávní a projekční přípravy mě opravdu nezastaví, tomu se dennodenně věnuji ve firmě, takže vím, jak na to. Vybudujeme obchvaty obcí, aby se jim konečně ulevilo od přetížené dopravy.

 

A co veřejná doprava?

Naší prioritou je i veřejná doprava všude a pro všechny, proto chceme zrevidovat systém Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) a přidat spoje, které by na sebe navazovaly a jezdily dostatečně často. Aby se lidé z okrajových částí kraje pohodlně dostali včas do škol, zaměstnání či k lékaři. Zároveň chceme VDV propojit se systémy sousedních krajů, což nyní značně vázne. Kdo dnes cestuje v rámci VDV a chce se zorientovat v cenách a podmínkách, narazí na solidní rébus. Je tedy rovněž na místě systém zjednodušit.

V rámci dopravy chceme důrazně sáhnout také do přístupu k cyklodopravě, která je v 21. století opět legitimním způsobem každodenních přesunů, a přesto ji na krajském úřadu místo odboru dopravy řeší kultura a cestovní ruch.

 

A v dalších zmiňovaných oblastech?

Například v oblasti zdravotní péče budeme hledat zdroje třeba i za hranicemi naší republiky, tlačit na změny v systému, neboť hejtman může mít i značný lobbistický tlak, a přidávat a vyhodnocovat další a další opatření.

Co se týče životního prostředí, chceme dál zadržovat vodu v krajině a znovu zalesňovat Vysočinu. Náš radní Pavel Hájek již nyní s následky kůrovcové kalamity bojuje velmi srdnatě a má plán, jak cestu k nápravě ještě zrychlit. Především intenzivnější výsadbou a následnou péčí, díky čemuž co nejdříve zalesníme Vysočinu. Zapojovat chceme rovněž obce, školy, spolky a dobrovolníky, což není jen otázkou kapacit, ale také budování vztahu k našim lesům.

A když říkáme, že rovnáme Vysočinu, nemyslíme tím, že srovnáme vysočinské kopce se zemí. Je tím myšleno to, že se naši starostové každý den starají o své obce a města, že dohlížíme na to, aby nebyla upřednostňována jedna část kraje před druhou a aby se nezapomínalo na jeho okrajové části, že prosazujeme, aby pro všechny v kraji platila stejná pravidla. I já jsem přišel rovnat.

 

Co říkáte na dostavbu Dukovan? Sám z jaderného regionu pocházíte

Je dobře, že se konečně rozhodlo a snad vše povede ke zdárnému konci. Tady jako vaši zástupci na kraji především dohlédneme na to, aby dostavba proběhla co nejrychleji, nejcitlivěji a nejvýhodněji pro obyvatele Vysočiny. Jednoduše pohlídám, aby se z toho nestal průšvih. Vysočina bude z dostavby těžit ve formě nové dopravní infrastruktury, kam patří především výstavba obchvatů, ale je klíčové, aby na obyvatele nedopadly důsledky významného nárůstu počtu pracovníků nebo zintenzivnění dopravy i mimo hlavní trasy.

A mohl bych náš program, který najdete na našem webu, představovat ještě dlouho. Rád ho s vašimi čtenáři proberu osobně na nějaké z našich kampaní, anebo mi mohou napsat na sociálních sítích či poslat e-mail na adresu joura@provysocinu.cz.